spot_img
10.1 C
Brno
spot_img
DomůAktuálněVysoký krevní tlak: co to je, jak se léčí a jak je...

Vysoký krevní tlak: co to je, jak se léčí a jak je to s doplatky pojišťovny?

Každý člověk by měl alespoň orientačně znát hodnoty svého krevního tlaku. Vysoký krevní tlak se totiž plíží tiše, bez příznaků a přesto může napáchat velké škody. Věděli jste, že asi polovina osob o svém onemocnění neví nebo není pod lékařským dohledem?

Navíc krevní tlak může být přidružen k dalšímu onemocnění. Nemocných v posledních letech stále přibývá, v Česku jich jsou statisíce.

Krevní tlak

Lidské srdce funguje jako pumpa, díky které proudí krev do celého těla. Krevní tlak potom ukazuje hodnotu, kterou je krev pumpovaná do cév.

Hodnoty krevního tlaku

Ať už si měříte krevní tlak doma nebo v ordinaci u lékaře, vždy vám tlakoměr ukáže 2 čísla. To první, vyšší, udává tzv. systolický tlak, druhé dyastolický tlak.

Optimální hodnota krevního tlaku se u dospělého člověka pohybuje okolo 120/80 mm Hg. Jestliže je váš krevní tlak opakovaně vyšší než 140/90 mm Hg, patříte i vy k nemocným hypertenzí.

Projevy vysokého krevního tlaku

Projevy vysokého krevního tlaku zpočátku člověk nepociťuje nebo jim nepřikládá příliš velkou váhu. Vysoký krevní tlak totiž nijak nebolí. Mohou se objevit příznaky jako bolesti hlavy, únava, poruchy spánku, zrychlený tep, bolest na hrudníku a další.

Zvyšuje se ale riziko dalších zdravotních problémů, mezi které patří například:

  • Cévní mozková příhoda
  • Srdeční selhání
  • Demence
  • Poškození funkce ledvin

a další

Prevence a rizikové faktory vysokého krevního tlaku

Chcete hypertenzi, vysokému krevnímu tlaku předcházet? Za to vás chválíme! Existuje více rizikových faktorů, které mohou ovlivnit vznik tohoto onemocnění.

Neovlivnitelné rizikové faktory

Některé rizikové faktory se bohužel ovlivnit nedají. Patří mezi ně například věk. Obecně lze říci, že ohroženou skupinou jsou muži mezi 35. a 50. rokem věku a také ženy po klimakteriu. Velký vliv sehrává také dědičnost.

Ovlivnitelné rizikové faktory

Více je však těch faktorů, které se ovlivnit dají. Jmenujme alespoň obezitu, nedostatek pohybu, stres, kouření, alkohol, vysoký příjem soli ve stravě a další.

Pokud tedy chcete předcházet vysokému krevnímu tlaku, tak:

  • Jezte zdravě a nepřisolujte si jídla
  • Pokud máte nadváhu, snažte se zhubnout nadbytečná kila
  • Snažte se omezit stresové situace ve vašem životě, vyzkoušet můžete různé relaxační techniky
  • Omezte příjem alkoholu a nekuřte
  • Buďte fyzicky aktivní alespoň půl hodiny denně, najděte sport, který vás bude bavit

Inspirace: Víte jak začít běhat a vydržet?

Léčba vysokého krevního tlaku

Léčba vysokého krevního tlaku je podobná prevenci a kromě užívání léků sestává také z dodržování režimových opatření jako je dodržování diety a pravidelný pohyb. Cílem léčby je normalizovat tlak do přijatelných hodnot.

Léky na tlak a jejich proplácení pojišťovnou

Léků na hypertenzi existuje celá řada. Každá skupina léků, která je na trhu k dispozici, je specifická a váš lékař nejlépe ví, který z léků bude pro vás ten pravý. Proto se řiďte radami lékaře.

Stejně jako například u diabetu je většina léků na hypertenzi hrazena ze zdravotního pojištění.

Věděli jste, že VZP má v tomto roce i program hypertenze, jehož cílem je motivovat lidi ke kardiovaskulární prevenci? V rámci programu dochází ke sledování hodnot krevního tlaku, vyšetření LDL cholesterolu, vyšetření EKG a vyšetření funkce ledvin.

Strava při vysokém krevním tlaku

Důležité je v rámci změny životního stylu přejít na zdravější způsob stravování. Věřte nebo ne, strava je klíč k úspěchu. V prvním kroku se snažte omezit příjem soli, sledujte jeho množství v potravinách, nevařte z polotovarů a nedosolujte si jídlo.

Snažte se konzumovat hodně vlákniny a celozrnných potravin, omezte pečivo a sladkosti, volte spíše libové než tučné maso. Velmi vhodnou potravinou jsou také ryby nebo ořechy.

TIP: Víte jak vést své děti k zdravému životnímu stylu? Buďte jim příkladem!

Fyzická aktivita při vysokém krevním tlaku

Jak už bylo řečeno i fyzická aktivita je velmi důležitá. Ale pozor, nejedná se jen o sport, i když samozřejmě ano – věnovat se každý den 30 minut svižné chůzi, jízdě na kole nebo běhu je určitě žádoucí.

Mnohdy člověk vykonává fyzickou aktivitu, aniž by si to uvědomil – úklid, hra s dětmi, procházka se psem, to vše je také fyzická aktivita.

Shrnutí

Vysoký krevní tlak je tichý zabiják, ve společnosti trápí stále více a více lidí a málokdo o něm ví. Přitom stačí pravidelně docházet každé dva roky na preventivní prohlídky a popř. si čas od času doma přeměřit vysoký krevní tlak.

Pokud jsou vaše hodnoty opakovaně vyšší než 140/90 mmHg je potřeba zbystřit a navštívit lékaře pro potvrzení či vyvrácení diagnózy hypertenze.

Následná léčba je potom celoživotní a spočívá v užívání léků, které jsou často hrazeny zdravotní pojišťovnou. Přesto vás úprava životního stylu taky na nějakou korunu vyjde.

Alena Mrvíková, PoctiveSEO.cz

Obrázky:

https://www.pexels.com/cs-cz/foto/zdravy-osoba-cervena-srdce-4386467/
https://unsplash.com/photos/LbUOh89q4Es
https://www.pexels.com/cs-cz/foto/priroda-zena-les-venkov-6551485/
- Reklama -magazin

Redakce doporučuje

Nejnovější články